Hotelkamers worden gehuurd tijdens vakantieperiodes en zakentrips maar weinig mensen staan er bij stil dat je een hotelkamer soms ook kan kopen. Niet omdat je zelf zo vaak in het hotel logeert maar omwille van de aantrekkelijke investeringsmogelijkheden in hotelkamers. Ook grote hotelmerken verkopen actief een deel van hun kamers. En daar zien ook heel wat bekende investeerders en beleggers brood in.

Niet dat je het daarvoor hoeft te doen, maar als je beslist om te investeren in hotelkamers dan word je naam toegevoegd aan een roemrucht lijstje van beroemdheden. Bill Gates, Donald Trump, Christiano Ronaldo, noem maar op. Allen zien ze grote opportuniteiten in de hotelsector en niet zonder reden. Ook in ons eigen land wordt stevig geïnvesteerd in hotels en hotelkamers. Prestigieuze hotels als Thermae Palace in Oostende en Le Méridien in Brussel verschijnen regelmatig op de radar van investeerders.

En ja hoor! Ook Chinezen vinden investeren in hotelkamers aantrekkelijk

In de Verenigde Staten beschouwen ze het investeren in hotelkamers al een tijdje als een gevestigde waarde in vastgoedland. Investeren in hotels is er tout court ontzettend hot. In 2014 kochten Chinezen voor ongeveer 2 miljard dollar de parel aan de Hilton-kroon: het Waldorf Astoria hotel in New York. Een forse investering! Maar ook beleggers met een kleiner kapitaal kunnen zich op deze markt begeven.

Hotelkamers: goedkoper dan een tweede woning

Globale hotelketens zoals Hilton maar ook Marriott en InterContinental bieden aantrekkelijk geprijsde hotelkamers aan. Als particulier kan je ze voor een beperkt budget aankopen. De gemiddelde kostprijs voor een hotelkamer in België ligt volgens de Hotel Valuation Index op ongeveer 185.000 euro. Voor deze investering kan je nog geen tweede woning kopen, laat staan een vakantiehuisje in de Provence. Bovendien haal je er ook nog eens een leuk rendement uit.

Lees meer: Beleggen in hotelkamers: waar moet je op letten?

Wie er in slaagt om de hotelkamer 20 dagen per maand verhuurd te krijgen, die strijkt meer dan 25.000 euro jaarlijks rendement op, berekende Trivago. Niet slecht voor iets waar je zelf amper tot geen werk aan hebt, want het is de hotelketen die zorgt voor alle ondersteuning en infrastructuur. Bovendien heb je als eigenaar van de kamer vaak privileges en kan je aan een reductietarief logeren in één van de andere hotels van de groep. Ook leuk meegenomen als je in stijl op reis wil.

Investeer je in een hotelkamer met een zeer goede ligging, bijvoorbeeld kusthotels, dan is een bezettingsgraad van 25 dagen per maand zeker haalbaar. Dan spreken we al gauw over een jaarlijks rendement van ruim boven de 30.000 euro. En dan hebben we het enkel nog maar over de huurrendementen want er is ook nog eens de meerwaarde op de doorverkoop. Promotoren en makelaars zullen die meerwaarde wat hoger inschatten maar desalniettemin mag je er rekenen op een jaarlijks rendement van minstens 0,5 procent bovenop het huurrendement.

In België worden hotelkamers verkocht in bekende hotelketens als ibis, Radisson, Accor en Mercure.

De Beleggersgids Redactie
De Beleggersgids Redactie

De Beleggersgids redactie schrijft over beleggen, investeren in vastgoed, geld en alternatieve vormen van investeringen. Nieuws, opinies, informatie en veel meer.

Gerelateerde artikels

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *