Investeren in winkelpanden

Wie rendement wil halen uit winkelvastgoed zal meer nog dan bij andere soorten vastgoed moeten inzetten op de locatie. Investeren in winkelpanden is toch net iets anders. Hoe populairder de ligging, hoe hoger het potentieel van je pand en hoe sneller je het verhuurd zal krijgen. Ook de kans op leegstand is dan gering. Aan jou dus om volgende knopen door te hakken.

Kies je voor een winkel in een kleinere provinciestad of ga je voor een hoofdstad?

Ga je voor een shopping- of stadscentrum of waag je een gokje door in meer afgelegen zijstraten te investeren?

Let ook op de bereikbaarheid van je pand. Kan je er bijvoorbeeld makkelijk parkeren? Of kan je er met de fiets of te voet naar toe? Baanwinkels lijken vandaag aan populariteit in te boeten. Binnenstedelijk vastgoed is in die zin een stabielere belegging. Die zullen (naar alle waarschijnlijkheid) altijd wel aantrekkelijk blijven.

Lees meerHoe selecteer je commercieel vastgoed om in te investeren?

En al die webshops dan?

Tenzij e-commerce daar natuurlijk een stokje voor steekt. Webshops breken ook in ons land stilaan echt door. De kans bestaat dus dat het fysieke shoppen in de winkelstraten minder populair wordt. Een trend waar je als belegger zeker oog voor moet hebben.

Lees meerInvesteren in winkels: 3 aandachtspunten

Handelshuurwet

Heb je een pand gevonden en wil je het verhuren, bedenk dan dat je gebonden bent aan de handelshuurwet. Die bepaalt onder andere dat de duur van een handelshuur ‘niet korter mag zijn dan 9 jaar’. Je hangt dus sowieso voor een langere periode aan dezelfde huurder vast.

Het kan ook indirect

Als je het risico wil beperken/spreiden, hoef je niet per se zelf een pand te kopen. Je kan ook in winkelvastgoed investeren via vastgoedbevaks. Met een beperkte inleg kan je dan mee investeren in grotere projecten.

Lees meer: Investeren in commercieel vastgoed: de mogelijkheden op een rijtje

Hermien Vanoost

Al sinds 2006 aan het werk ‘in de media’, eerst als eindredacteur en webjournalist voor Vacature, daarna als redactiecoördinator voor Roularta Media Group en nu helemaal op eigen benen met Helderder.

Gerelateerde artikels

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *